Max en Jelte, twee inmiddels afgestudeerde WUR-studenten uit Wageningen, haalden met veel plezier hun certificaat van de IVN-cursus Green Educator Gelderland. Vanaf dat moment mag het super gemotiveerde tweetal zich Green Educators noemen. In de cursus leerden ze ook om zelf een buitenles te ontwikkelen en te geven. Vandaag was het dé dag om het in de praktijk te brengen. Groep 5/6 van de Prinses Beatrixschool uit Renkum kwam op deze frisse vrijdagochtend met veel enthousiasme naar het Renkums Beekdal voor de natuur- en milieueducatie-les ‘Op onderzoek … naar de herfst’.
Met zoekkaarten het natuurgebied in
In groepjes van maximaal acht kinderen en met Max en Jelte als begeleiders, gingen de leerlingen op onderzoek uit. Samen met Renkums Beekdal vrijwilligers, de leerkracht en ouders. Max en Jelte vertelden de leerlingen bijvoorbeeld over sporen en plaatjeszwammen. Ze merkten op dat de leerlingen in het begin de bodemdiertjes nog ‘íe’ en ‘éng’ vonden, maar later durfden ze gerust de beestjes zoals de oprolmiljoenpoot van dichtbij te bekijken. Op de zoekkaarten konden ze het beestje opzoeken en lezen wat de naam precies is. Max had heel slim ook zelf wat bodemdieren meegebracht om over te vertellen voor het geval dat de leerlingen deze niet zouden vinden.
Evalueren in het Mussennest
Nadat we de kinderen uitzwaaiden, nodigde Ineke (bestuurslid en Green Educator-buddy van Max en Jelte) ons uit voor een nagesprek. Zij vertelde dat alle scholen van de gemeente Renkum met minstens één groep meedoen aan het milieueducatieprogramma van het Renkums Beekdal. Dat betekent dat 90% van de kinderen het Renkums Beekdal ontdekt heeft.
Max en Jelte vertelden dat het een mooie ervaring was om met jonge kinderen op pad te gaan. Allebei vonden ze het wel lastig om de aandacht van de leerlingen langer dan een paar minuten vast te houden qua informatie opnemen. Ook het taalgebruik moet nog eenvoudiger. Ze merkten dat de informatie soms niet goed overkwam. Zo is bijvoorbeeld ecosysteem wel een moeilijk uit te leggen woord. Zodra ze zelf paddenstoelen mochten zoeken, waren ze weer gemotiveerd. Maar het belangrijkst en leukste was vooral om aanwijzingen te geven over hoe en waar ze kunnen kijken, zodat ze nog meer moois kunnen ontdekken, in plaats van nog meer informatie onthouden. Beiden concludeerden eensgezind dat zo’n buitenles vooral een beleving moet zijn, het geeft leerlingen vrijheid. Dat is een mooi doel!
De Renkums Beekdal vrijwilligers gaven op de vraag of ze nog tips hadden, goede pedagogische tips. Sta stevig in je schoenen, zoek oogcontact, probeer de leerlingen met hun naam aan te spreken en hou je natuurlijke grens in de gaten.
Het Green Educator traject
Het traject, leggen Max en Jelte uit, is bedoeld voor jongeren tussen de 18 en 30 jaar, met passie voor natuureducatie die zich vrijwillig inzetten tijdens groene evenementen. Het opleidingsprogramma bestaat uit digitale cursussen, afgewisseld met een centraal moment en afgesloten met het opzetten van een natuureducatieles.
Lijkt het je leuk om ook Green Educator te worden? Lees dan meer op de IVN-webpagina.
Meer over Green Educator Max
‘Ik ben bioloog en na mijn studie in Wageningen blijven wonen omdat het hier fijn, mooi, gezellig en veilig is. Op dit moment heb ik nog geen baan gevonden en ben ik op zoek naar skills om mijzelf te blijven ontwikkelen. Dat is ook de reden dat ik de cursus Green Educator ben gaan doen. Ik ben ecoloog en denk eraan om hbo-docent te worden. Bij jonge kinderen moet je meer pedagogische kwaliteiten hebben, denk ik. Maar ik merk dat mijn grenzen breder worden!’
Meer over Green Educator Jelte
“Ik laat mensen graag de natuur zien. Bij de jeugdnatuurorganisatie ‘JNM – Jongeren in de Natuur’ (jnm.nl) was ik lange tijd actief en ging ik vaak mee als begeleider op kamp, bijvoorbeeld naar de Waddeneilanden. Het was heel mooi om te zien dat de pubers het echt een belevenis vonden. En fijn om daaraan bij te dragen. Nu geef ik, naast mijn baan als communicatiemedewerker op de Wageningen Universiteit, nog paddenstoelenexcursies voor allerlei doelgroepen. Bij jonge kinderen vind ik het grappig dat ze mooie directe omschrijvingen geven, zoals de ‘harige paddenstoel”. Ik studeerde in Wageningen Internationaal Land- en Waterbeheer en blijf voorlopig ook in Wageningen wonen.”
Zowel Max als Jelte voelden zich welkom bij ons en overwegen om in het voorjaar als vrijwilliger nog eens een activiteit te begeleiden. ‘Op onderzoek … in de beek’ staat dan op het programma. Dat zou heel leuk zijn!
Mariska
Werkgroep Communicatie